Ma być szybciej, nowocześniej i bezpieczniej. Takie są założenia systemu ERTMS (ang. Euro-pean Rail Traffic Managment System), czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym, który spółka PKP PLK SA montuje teraz na trasie Legnica-Wrocław-Opole.
Inwestycja warta 123,98 mln zł ma być gotowa na koniec 2015 roku. Jak działa system ERTMS?
- Na torach montowane są czujniki, tzw. eurobalisy, które przekazują do lokomotywy informacje o bezpiecznej prędkości dla określonego odcinka trasy - tłumaczy Marek Kroc, dyrektor projektu z PKP Polskich Linii Kolejowych SA. - Na odcinku Legnica-Wrocław-Opole zastanie zamontowanych ok. 1400 eurobalis.
Maszynista obiera nie tylko informacje o prędkości, ale także o zamknięciu przejazdów czy przeszkodach na trasie. Wyświetlają się one na monitorze w kabinie. Jeśli maszynista przekroczy dozwoloną na danym odcinku prędkość, system sam może ją dostosować do panujący na trasie warunków.
Oprócz eurobalis na torach o długości 142,65 km (Legnica-Opole) stanie 16 masztów telekomunikacyjnych, które umożliwią rozmowy oraz przesyłanie danych pomiędzy centrum sterowania ruchem a pociągami.
System nie tylko ma zwiększyć bezpieczeństwo, ale także usprawnić ruch, zwłaszcza na trasach międzynarodowych.
- ERTMS pozwoli zmniejszyć odstępy między pociągami - dodaje Marek Kroc.
System ma działać w całej Europie. Teraz pociągi przejeżdżając przez granice krajów, muszą zmieniać lokomotywy, albo oprogramowanie. ERTMS pozwoli na płynną jazdę na całej trasie.
System ERTMS pilotażowo wdrożono już na 84-kilometrowym odcinku Węgliniec - Legnica.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?