Okazały parowóz dzielnie pracował do roku 1994. Wówczas został wycofany z użytku, a po dwunastu miesiącach trafił do legnickiej lokomotywowni. Obecnie jest w kiepskim stanie, ale kolejarze podjęli wyzwanie i chcą wyremontować parowów do 25 listopada, czyli do Dnia Kolejarza. W remont zaangażują się pracownicy dwóch spółek - PKP Cargo, do której parowóz należy i Kolei Dolnośląskich, na terenie których obecnie stoi (okolice parkingu za dworcem).
– Kiedy prezes Kolei Dolnośląskich zwrócił się do mnie z tą inicjatywą, nie zastanawiałem się ani chwili, bo dla PKP Cargo dbanie o dziedzictwo kulturowe kolejnictwa to sprawa priorytetowa – zaznacza Jacek Krawczun, dyrektor dolnośląskiego zakładu spółki PKP Cargo.
Zabytkowy parowóz to maszyna z serii Ty2-540 z oznaczeniem kolei niemieckich BR 52 5605, pochodzi z 1943 r. z zakładów F. Schichau GmbH, Maschinen- und Lokomotivfabrik Elbing (Elbląg). To parowóz tzw. wojenny, o ujednoliconej konstrukcji i minimalnym zużyciu materiałów strategicznych. Do PKP trafił w 1945 r. Stacjonował w parowozowniach w Pile, Iłowie, Warszawie-Pradze, a od 1963 do 1994 r. w Wałbrzychu. W 1994 r. został wycofany z eksploatacji, by ostatecznie w kwietniu 1995 r. trafić do Legnicy.
Najprawdopodobniej w przyszłości w jego towarzystwie pojawią się inne, równie okazałe cuda techniki.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?