Z Legnicy do Wrocławia w 37 minut. Nowa propozycja Kolei Dolnośląskich

GCH
Pociągi KD wykorzystają możliwości dolnośląskich torów i swoich pociągów. Od 15 grudnia trzy regionalne ekspresy skrócą podróż z Wrocławia do Legnicy, Lubina, Głogowa i Zgorzelca.

W nowym rozkładzie jazdy pojawią się trzy regionalne ekspresy: Wyżykowski, Kaczawa i Bornit. Znacznie skróci się czas podróży z Wrocławia do miast zagłębia miedziowego i Zgorzelca. To efekt możliwości prowadzenia przejazdów z prędkością 160 km/h na godzinę.

- Ekspresowe pociągi będą kursować w systemie po jednej parze na dobę, w obu kierunkach - mówi Bartłomiej Rodak, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Jaki czas podróży?

A oto szczegóły:

Ekspres Wyżykowski: Wrocław Gł., wyjazd godz. 17:39 - Legnica 18:18 (czas przejazdu 39 min) - Lubin 18:33 (54 min) - Głogów 19:01 (82 min). Powrót: Głogów 17:36 - Lubin 18:03 - Legnica 18:18 - Wrocław Gł. 19:00.

Ekspres Kaczawa: Wrocław Gł. 18:17 - Legnica 18:55 (38 min) - Bolesławiec 19:18 (61 min) - Zgorzelec Miasto 19:52 (95 min). Powrót: Zgorzelec Miasto 20:14 - Bolesławiec 20:48 - Legnica 21:11 - Wrocław Gł. 21:47 (czas przejazdu z Bolesławca do Wrocławia 59 minut).

Dziś takiego połączenia nie ma. Podróżni jeżdżą pociągiem elektrycznym do Węglińca i tam przesiadają się na spalinowy. Cała podróż trwa od 118 do 219 minut. Kaczawa to będzie też najszybszy pociąg między Legnicą a Wrocławiem z czasem przejazdu 37 minut. Dziś jest to 43 minuty.

Ekspres Bornit: Lubin 16:43 - Legnica 17:03 - Wrocław 17:40 (57 min). Dziś najszybszy pociąg pokonuje tę trasę w 62 minuty. Z Wrocławia (wyjazd o 14:24) Bornit będzie kursował jako pociąg przyspieszony z czasem przejazdu do Legnicy 42 min, a do Lubina 63 min.

W ekspresach regionalnych będzie obowiązywać taka sama cena biletów jak w pozostałych pociągach Kolei Dolnośląskich.

Przyspieszą do 160 km/h

Jak tłumaczy rzecznik KD, takie skrócone, ekspresowe czasy przejazdu uda się uzyskać dzięki temu, że pociągi będą mogły rozwijać prędkość do 160 km/h (taka jest dopuszczalna na torach między Wrocławiem a Zgorzelcem). Ale i pociągi i tory po 15 grudnia, kiedy wejdzie w życie nowy rozkład jazdy, się nie zmienią. Dlaczego więc dotąd nie rozwijano takiej prędkości? Przyczyna tkwi w przepisach dotyczących maszynistów.

Dotąd, o czym pisaliśmy, pociągi osiągały prędkość do 130 km/h. Na tyle pozwalały przepisy. Taki pociąg mógł bowiem prowadzić jeden maszynista, tymczasem przy prędkości wyższej niż 130/h, do 160 km/h, powinno być ich dwóch. 26 kwietnia tego roku rozporządzenie Ministra Infrastruktury trochę zmieniło te zasady. Teraz, aby pociąg mógł jechać szybciej niż 130 km/h, potrzebna jest dwuosobowa drużyna trakcyjna, czyli dwóch maszynistów, albo maszynista i uczeń-maszynista.

- Dotąd nasza spółka odczuwała brak odpowiednio dużej liczby maszynistów, więc pociągi prowadził zwykle jeden maszynista, nowe przepisy pozwalają uzupełniać skład drużyny o ucznia maszynistę. To rozwiązanie umożliwia nam wreszcie uruchomienie regionalnych ekspresów, którymi pasażerowie szybciej dotrą do celu - dodaje Rodak.

Czas przejazdu „zwykłych” pociągów KD na tych trasach jest o kilka czy kilkanaście minut dłuższy niż ekspresów. Np. większość składów trasę Legnica - Wrocław pokonuje w czasie 53-55 minut, zatrzymując się na 11 przystankach, i to się w nowym rozkładzie nie zmieni. - Jeżdżą one z prędkością do 130 km/h. Rozwijanie prędkości do 160/h nie byłoby celowe i ekonomiczne, gdyż przy takich prędkościach powinny być odpowiednio długie odcinki trasy bez zatrzymania - wyjaśnia Bartło-miej Rodak.

FLESZ: Wybory Prezydenckie 2020 już w maju - to musisz wiedzieć.

Wideo

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
26 listopada, 0:01, Gość:

Beznadziejne godziny, napewno nie dla dojezdzajacych do pracy z Legnicy do Wrocławia

To prawda. Teraz jest jeden ekspres rano o 7.39 i powrot ok 17.20,to jest idealne. Mam nadzieję nowy rozkład nie będzie miał wyjazdu z Wrocławia aż o 17.40...

G
Gość

"Taki pociąg mógł bowiem prowadzić jeden maszynista, tymczasem przy prędkości wyższej niż 130/h, do 160 km/h, powinno być ich dwóch. 26 kwietnia tego roku rozporządzenie Ministra Infrastruktury trochę zmieniło te zasady. Teraz, aby pociąg mógł jechać szybciej niż 130 km/h, potrzebna jest dwuosobowa drużyna trakcyjna, czyli dwóch maszynistów, albo maszynista i uczeń-maszynista"......jprdl

G
Gość

Beznadziejne godziny, napewno nie dla dojezdzajacych do pracy z Legnicy do Wrocławia

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3