Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiemy, które pociągi spóźniają się najczęściej

Marcin Kaźmierczak
Pociągi Kolei Dolnośląskich spóźniają się najczęściej wśród przewoźników regionalnych.
Pociągi Kolei Dolnośląskich spóźniają się najczęściej wśród przewoźników regionalnych. Piotr Krzyżanowski
Niestety, nasze. Jak przeliczył Urząd Transportu Kolejowego, co piąty pociąg Kolei Dolnośląskich był opóźniony o więcej niż 5 minut. Analiza dotyczy drugiego kwartału tego roku i trzeba zaznaczyć, że jest to najgorszy wynik, jeśli chodzi o przewoźników regionalnych. Gorszy wynik miały jedynie dalekobieżne pociągi PKP Intercity.

9 minut i 36 sekund - tyle w drugim kwartale wyniosło przeciętne opóźnienie pociągu w Polsce.
Przynajmniej 5-minutowe spóźnienie zaliczyło 104 407 składów z 440 tysięcy, czyli co czwarty. W trasę nie wyjechało 4,6 tys. pociągów. Najgorszą punktualność miały składy dalekobieżne obsługiwane przez spółkę PKP Intercity. O czasie do celu dojeżdżało tylko dwie trzecie z nich (68,2 proc) - o ponad 6 proc. mniej niż w pierwszym kwartale.

Wśród przewoźników regionalnych najgorszy wynik osiągnęły składy uruchamiane przez Koleje Dolnośląskie (80,94 proc.), czyli opóźniony był co piąty, a raport UTK uwzględnia jedynie opóźnienia powyżej 5 minut.

Jak tłumaczy Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, najwięcej problemów powodują remonty przeprowadzane przez Polskie Linie Kolejowe.

- Intensyfikacja prac rozpoczyna się w kwietniu i trwa do października, stąd też spadek punktualności w tym okresie - zauważa Piotr Malepszak. - Poza tym wiele remontów jest źle zaplanowane, np. remont linii z Rawicza przez Leszno do Czempinia. Zostawiono jeden wolny peron w Rawiczu co powoduje, że nasze pociągi do Rawicza w ogóle nie dojeżdżają - dodaje. Jak informuje Piotr Malepszak, wiceprezes Kolei Dolnośląskich, aż 24 razy spowodowały one konieczność wprowadzenia autobusów zastępczych. W tej chwili przymusową przesiadkę mają podróżni m.in. na odcinkach Siechnice - Jelcz-Laskowice, Jelenia Góra - Szklarska Poręba i Jaworzyna - Wałbrzych.

- To system naczyń połączonych. Jeśli pociąg łapie opóźnienie przez prace remontowe i dojeżdża spóźniony do miejsca przesiadki, opóźnia przy okazji autobus komunikacji zastępczej, który opóźnia kolejny pociąg i w ten sposób lawinowo tworzą się opóźnienia wtórne - tłumaczy Piotr Malepszak.

Jak dodaje, na Dolnym Śląsku mamy także dużo drobnych prac utrzymaniowych, które powodują zamykanie odcinków torów. - Te prace mogłyby być znacznie szybciej wykonywane. Tak było m.in na odcinku z Wrocławia Zachodniego do Smolca, gdzie po korekcie rozkładu jazdy pociągi miały 20-minutowe opóźnienia, bo prace wbrew harmonogramowi ciągle trwały - wspomina Malepszak.

- Niektóre prace np. na trasie ze Żmigrodu do Rawicza, lub na linii kolejowej Wrocław Zachodni - Jelenia Góra mogły trwać dłużej niż planowano, m.in. przez dodatkowe roboty, lub kilkanaście niewypałów, które należało bezpiecznie usunąć. Jednak efektem inwestycji, są coraz krótsze podróże i wygodniejsze stacje - ripostuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK i jak dodaje, tylko co dziesiąty opóźniony pociąg nie przyjechał na czas z winy zarządcy torów.

Może więc rozkład powinien zostać urealniony i powinniśmy wydłużyć rzadko osiągalnych czasy przejazdu? - Nie ma powodów, aby sztucznie i na wszelki wypadek wydłużyć czas przejazdu. Czas przejazdu jest ustalany tak, aby maksymalnie wykorzystać parametry techniczne linii. Jeśli przewoźnik będzie realizował połączenie składem mogącym rozwinąć 120 km/h, a linia na to pozwala, to do takiej prędkości dostosowywany jest czas przejazdu - podkreśla Mirosław Siemieniec.

- Jeżeli tor ulegnie uszkodzeniu i ograniczenie prędkości potrwa dłużej albo przewoźnik zmienia tabor na wolniejszy, można wprowadzić zmianę do rozkładu jazdy, aby go urealnić. Jeśli jednak niespodziewanie trzeba naprawić tor, ale remont potrwa kilka dni, a niektóre pociągi będą miały kilka minut dłuższy przejazd, nie ma co zmieniać rozkładu - dodaje.

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

Opóźnienia pociągów we wrocławskim węźle kolejowym wynikają także z małej przepustowości estakady prowadzącej na Dworzec Główny. Jak jednak pokazują statystyki, z powodu infrastruktury opóźniony był co 10 skład (11 proc.).

Około 45 proc. opóźnień wynikało jednak z winy Kolei Dolnośląskich. To m.in. efekt awarii taboru. Na przeglądach jest w tej chwili pięć najstarszych Impulsów. W naprawie, ze względu na błędy konstrukcyjne są też trzy spalinowe składy Link. Pierwszy ma wrócić dzisiaj.

- Mamy także coraz więcej pociągów towarowych wywożących kruszywa z kopalń. One często powodują drobne usterki, te kamienie. Pociąg trzeba wtedy zatrzymać i dokonać przeglądu - mówi Piotr Malepszak.

Blisko połowa opóźnień spowodowana była zdarzeniami losowymi. Tak było także w ostatnich dniach - m.in. 9 sierpnia, gdy między Pęgowem a Obornikami Śląskimi dźwig zerwał sieć trakcyjną. Pociągi jeździły objazdami, a opóźnienia 27 składów wyniosły aż 2648 minut, czyli ponad 44 godziny.

Sfrustrowani pasażerowie otrzymają zwrot pieniędzy za bilety, za które zapłacimy wszyscy

Spóźniony pociąg? Żądaj odszkodowania Gdy pociąg jest opóźniony o godzinę, mamy prawo do zwrotu 25 proc. ceny biletu, jeśli o dwie godziny - do 50 proc., pod warunkiem, że rekompensata wyniesie co najmniej 4 euro (obecnie 17,20 zł).

Możemy żądać także zwrotu różnicy w cenie, jeśli przewoźnik podstawi skład gorszej klasy. Jak powstaje rozkład jazdy? W styczniu PLK przedstawia dostępną sieć z informacjami o dopuszczalnych prędkościach. Przewoźnicy proponują liczbę połączeń z godzinami przyjazdów i odjazdów, skomunikowaniami oraz obsługującymi je pociągami. Od marca są one dopracowywane, choć negocjacje trwają jeszcze latem.

Rozkład jazdy wchodzi w życie w drugą niedzielę grudnia. Korekty wprowadzane są w marcu, czerwcu i wrześniu. Najbliższa czeka nas już 2 września. Drobnych zmian w ciągu roku jest jednak więcej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto