Udar mózgu może mieć związek z bakteriami próchnicy

Anna Rokicka-Żuk
Udar niedokrwienny mózgu następuje na skutek niedrożności tętnic zaopatrujących ten narząd w krew. Stan ten prowadzi do obumierania komórek nerwowych i stanowi zagrożenie dla życia. 123RF
Udar niedokrwienny mózgu to sytuacja, która zagraża życiu i prowadzi do śmierci komórek nerwowych. Cennym elementem jego profilaktyki jest higiena jamy ustnej – wskazują na to badania, w których odkryto bakterie próchnicy w skrzepach pobranych z arterii chorych pacjentów. Tymczasem aż 10 proc. Polaków nie myje zębów, a 20 proc. robi to tylko raz dziennie!

Bakterie próchnicy odkryte w skrzepach krwi, które spowodowały udar niedokrwienny

Udar niedokrwienny mózgu to sytuacja, w której mózg zostaje pozbawiony dopływu tlenu i związków odżywczych na skutek zablokowania tętnicy doprowadzającej do niego krew. To najpowszechniej występujący rodzaj udaru mózgu, którego główną przyczyną jest miażdżyca naczyń krwionośnych. Powstają wtedy złogi określane mianem blaszki miażdżycowej, zawierające m.in. utlenione cząsteczki cholesterolu, płytki krwi i białka. Okładają się w ścianach naczyń i powodują zwężenie światła arterii, przez co mogą prowadzić do powstawania skrzepów krwi.

Gdy fragment blaszki lub skrzep zablokuje dopływ krwi do mózgu, dochodzi do jego niedokrwienia i stopniowego obumierania. Procedurą ratującą chorego jest wtedy m.in. zabieg trombektomii, polegający na mechanicznym usunięciu skrzepu z naczynia (za pomocą cewnika). Właśnie w ten sposób pobrano próbki do analizy w badaniu Uniwersytetu Tampere w Finlandii, opisanym na łamach „Journal of the American Heart Association”. W niemal 80 procentach przypadków w skrzepach odkryto bakterie z rodziny Streptococcus, a dokładniej paciorkowce znajdujące się w jamie ustnej.

Paciorkowce wywołujące groźne infekcje mogą być też przyczyną miażdżycy

W skrzepach krwi pobranych od pacjentów po udarze zidentyfikowano materiał genetyczny bakterii Streptococcus mitis, zaliczanych do grupy paciorkowców zieleniejących (ich kolonie hodowane na pożywce z agaru z krwią mają właśnie taki kolor). Bakterie te wchodzą w skład mikroflory jamy ustnej, gdzie powodują powstawanie płytki nazębnej i rozwój próchnicy. Są też sprawcami infekcji w innych częściach ciała, m.in. zapalenia oskrzeli, układu moczowego czy wsierdzia serca. Gdy dostaną się do krwiobiegu, powodują bakteremię, która może przerodzić się w zagrażającą życiu sepsę, czyli posocznicę. Czy bakterie te są też przyczyną wylewu krwi do mózgu? To bardzo możliwe, zwłaszcza że mogą bezpośrednio „aktywować” płytki krwi, przez co przyspieszają rozwój miażdżycy. Co więcej, białka obecne na powierzchni komórek Streptococcus mitis umożliwiają ich przywieranie do złogów w arteriach.

Higiena jamy ustnej jako sposób zapobiegania infekcjom

Obecność bakterii próchnicy w skrzepach po udarze to kolejny argument za tym, by regularnie dbać o higienę jamy ustnej. Niestety, w Polsce wciąż potrzebna jest edukacja stomatologiczna. Zbadano, że w naszym kraju 1 osoba na 10 w ogóle nie myje zębów, a co piąta robi to tylko raz dziennie. Z danych zebranych na zlecenie GSK Consumer Healthcare wynika również, że ponad połowa Polaków po 40. roku życia nosi protezy zębowe. A jak podaje Ministerstwo Zdrowia, z próchnicą zmaga się 99,9 procent osób w wieku 35-44 lata. Tymczasem wyleczenie zębów i regularne zwalczanie bakterii jamy ustnej to cenny element profilaktyki nie tylko chorób układu sercowo-naczyniowego, ale również pokarmowego, nerwowego czy rozrodczego.

ZOBACZ: Jakie właściwości lecznicze mają probiotyki, czyli korzystne bakterie jelitowe?

Wideo

Materiał oryginalny: Udar mózgu może mieć związek z bakteriami próchnicy - Strona Zdrowia

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia