Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trasa Nowa Sól - Legnica - Lubawka dopiero w 2015?

Rafał Święcki
Budowa trasy ekspresowej S-3 na odcinkach Nowa Sól - Legnica - Lubawka oraz obwodnicy Bolkowa, znacznie się opóźni. Nowe drogi miały być gotowe do 2013 roku. Z opublikowanego właśnie projektu programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 wynika, że realizacja inwestycji może zacząć się najszybciej za trzy lata.

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk tłumaczy, że korekty w projekcie programu były konieczne ze względu na zmniejszenie limitu pieniędzy na drogi krajowe. Rząd zadecydował, że do 2015 roku wydatki na ten cel nie mogą przekroczyć 78 miliardów złotych.

- Przesuwamy więc istotną część projektów, w tym budowę odcinków drogi S-3. Musieliśmy wprowadzić radykalne cięcia, by wskaźnik długu publicznego, tak pilnowany przez ministra finansów, nie przekroczył dopuszczalnych wartości. Od spełnienia tego kryterium zależy przecież pomoc funduszy europejskich dla całego kraju. Źle by się stało, gdybyśmy za sprawą Ministerstwa Infrastruktury stracili szanse na unijne pieniądze - tłumaczy Grabarczyk.

Dla miast leżących na trasie S-3 to zła informacja. Szczególnie mniejsze gminy liczyły, że wraz z poprawą dojazdu do ich miejscowości pojawią się nowe inwestycje i pracodawcy. Burmistrz Bolkowa nie kryje więc rozdrażnienia, że z rządowych obietnic nic nie wyszło.

- Jak zwykle z dużej chmury mały deszcz. Za trzy lata usłyszymy, że budowę odłożono na kolejne. Będę pewny, że ta droga powstanie dopiero, jak zobaczę projekt, pozwolenie na budowę i pieniądze na jej realizację - mówi burmistrz Jarosław Wroński.

Według prezydenta Legnicy Tadeusza Krzakowskiego na budowie S-3 skorzystaliby nie tylko mieszkańcy jego miasta. - Trze-ba na to spojrzeć szerzej, w skali ogólnopolskiej. Bez dobrego połączenia południa z północą tracimy wszyscy - mówi Krzakowski.

Marszałek Sejmu i poseł okręgu legnicko-jeleniogórskiego Grzegorz Schetyna zapewnia, że dopilnuje, by budowa odcinka S-3 Nowa Sól - Legnica, pozostała na liście priorytetów i była zrealizowana najpóźniej do 2015 roku. Ale nie wiadomo, czy w tym terminie uda się zbudować ostatni południowy odcinek S-3 i połączyć Legnicę z Lubawką. Czesi nie spieszą się bowiem z wykonaniem drogi łączącej przejście graniczne w Lubawce z siecią swoich autostrad. Mają bowiem inne drogowe priorytety.
- Obecnie najważniejsza jest budowa systemu dróg wokół Pragi i dokończenie autostrady D-47 - wyjaśnia Karel Hanzelka, rzecznik resortu transportu. D-47 połączy Pragę, Brno, Ostrawę i zakończy się na granicy z Polską koło Śląska Cieszyńskiego.

Schetyna w sprawie budowy drogi do Lubawki rozmawiał z premierem Czech. - Powiedział, że odcinek Hradec Kralove - Lubawka będzie realizowany po 2015 roku - mówi marszałek Sejmu. Po stronie czeskiej droga nosi oznaczenie R-11. Wprawdzie Czesi zawarli z nami w 2005 roku międzyrządową umowę, dotyczącą połączenia tej trasy z S-3, ale w dokumencie nie znalazł się termin zakończenia budowy. Według Schetyny, źle by się stało, gdyby droga S-3 kończyłaby się w polu.

17 lat planowania drogi Świnoujście - Lubawka

Przygotowania do budowy drogi łączącej porty na północy z południową częścią Polski trwają już 17 lat. Rząd Hanny Suchockiej już w 1993 roku planował budowę autostrady A-3. W późniejszych opracowaniach koncepcja ta została zastąpiona drogą ekspresową S-3. Kolejne rządy deklarowały realizację tej inwestycji i uznawały ją za jedno z zadań priorytetowych. Wyznaczano terminy zakończenia budowy, które następnie przesuwano. Jeszcze w 2008 roku zakładano, że trasa będzie prawie w całości gotowa na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 roku. Droga powstaje etapami. W różnych okresach zbudowano między innymi ponad 8-kilometrowy odcinek obwodnicy Nowej Soli.

Istnieje też 20-kilometrowy odcinek drogi w pobliżu Polkowic i Lubina (z lat 70. XX wieku) i prawie 30-kilometrowy odcinek między miejscowościami Klucz i Pyrzyce w woj. zachodniopomorskim. W sumie trasa ma mieć ok. 470 km długości. Będzie przebiegała przez trzy województwa: zachodniopomorskie, lubuskie i dolnośląskie. Dolnośląski odcinek drogi liczy 147 km. Między Legnicą i Lubawką przewidziano dwie jezdnie w każdą stronę (po 3 pasy ruchu), 6 miejsc obsługi podróżnych, ekrany akustyczne, przejścia dla zwierząt. W ramach tej inwestycji powstać miały 2 tunele (w tym jeden - 2290 m). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad jesienią rozstrzygnęła przetarg na projekt odcinka S-3 Legnica - Lubawka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto