Budowa odcinka S3 od węzła Polkowice Północ (Kaźmierzów) do węzła Lubin Północ przeciąga się już od dłuższego czasu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o odroczeniu terminu zakończenia robót. Potrwają jeszcze mniej więcej do końca, zamiast do połowy roku. Co jest tego powodem?
– W okresie zimowym, który zgodnie z warunkami kontraktu potrwa do 15 marca, wykonawca realizował prace ziemne, roboty konstrukcyjne oraz wykończeniowe. Za sprawą warunków atmosferycznych prowadzono je w ograniczonym zakresie. Obecnie trwa rozbiórka nawierzchni bitumicznej na drodze objazdowej, po której odbywał się ruch w obu kierunkach do momentu przełożenia go na trasę główną S3. Trwa skarpowanie i humusowanie nasypów, wykopów oraz rowów. Trwają prace przy makroniwelacji terenów płaskich i ich porządkowaniu oraz humusowaniu. Wykonywane są uzupełnienia pasa rozdziału na S3 oraz poboczy, a także montaż przepustów w rowach pod zjazdami – informuje GDDKiA w swoim komunikacie na temat S3.
Jak zapewnia inwestor, wiosną prace pozwolą na więcej i niedługo roboty ruszą w pełnym zakresie. Niezbędne są też poprawki po poprzednim wykonawcy.
– Na obiektach mostowych prowadzone są prace dodatkowe, polegające na naprawie elementów wadliwie wykonanych przez poprzedniego wykonawcę. W zakresie prac branżowych budowana jest część kanału technologicznego, prowadzone są wykopy przy zbiorniku wód opadowych na węźle Polkowice Północ, a także trwa budowa zbiorników retencyjnych w obrębie S3. W połowie marca wykonawca planuje powrócić do wykonywania robót z zakresu elektrycznego, zaś pod koniec kwietnia chce zakończyć zagospodarowanie ściółki leśnej i humusu pozostawionego na terenie budowy przez poprzedniego wykonawcę. Zamierza też rozpocząć nasadzenia zieleni – dodaje GDDKiA.
Przypomnijmy, że od 20 listopada 2020 r. kierowcy korzystają z jednej jezdni trasy głównej na odcinku 6 km pomiędzy Polkowicami i Lubinem. W pełnym zakresie udostępniony został już węzeł Polkowice Południe (relacja z Polkowic na Lubin i z Lubina na Polkowice). Na węźle Lubin Północ dostępne są wszystkie łącznice, za wyjątkiem relacji zjazdowej z DK3 na S3 w kierunku Legnicy, dla której obowiązuje objazd przez DK3 do węzła Lubin Południe.
Wcześniej prace prowadziło konsorcjum
We wcześniejszych latach pracami na budową S3 w naszym rejonie zajmowało się konsorcjum firm Salini i Pribex. Niestety, budowa miała ciągłe problemy i mimo wielokrotnych wezwań wykonawcy do prawidłowej realizacji umowy, GDDKiA została zmuszona do odstąpienia od niej.
– Z przyczyn leżących wyłącznie po stronie wykonawcy – zaznacza GDDiK. – Zgodnie z nową umową obecny wykonawca, Mota-Engil Central Europe, ma dokończyć roboty, uzyskać pozwolenie na użytkowanie i wykonać niezbędną dokumentację powykonawczą.
Inwestor przyznaje również, że nowy wykonawca podczas prac napotkał na więcej problemów i błędów odziedziczonych po poprzednich firmach. Jak się okazało, poprzedni wykonawca, pomimo wielu pisemnych deklaracji nie wywiązał się ze zobowiązań, m.in. nie usunął znacznej ilości materiałów i odpadów zgromadzonych na placu budowy.
– W czasie prowadzenia prac ujawniły się również wady ukryte w wykonaniu elementów mostowych, które muszą zostać naprawione. W konsekwencji wymieniane są między innymi urządzenia dylatacyjne na kilku obiektach inżynierskich. Droga ekspresowa S3 pomiędzy Polkowicami a Lubinem ma szczególne położenie, ponieważ znajduje się na terenie wpływu eksploatacji górniczej i dlatego wykonywane prace muszą przebiegać z zachowaniem najwyższych reżimów technologicznych – dodaje GDDKiA.
Zobacz zdjęcia z budowy S3 na tym odcinku
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?