Szef cofnął urlop? Sprawdź jakie przysługują Ci prawa!
Czy jak już odwołamy urlop i opłacony już pobyt w kurorcie, możemy liczyć na zwrot pieniędzy od biura podróży, właściciela hotelu lub ośrodka wypoczynkowego?
Właściciel hotelu, pensjonatu lub ośrodka wypoczynkowego lub pośrednik czyli touroperator muszą się zgodzić na naszą bezpłatną rezygnację z wyjazdu w ciągu 14 dni od dnia podpisania umowy, ale pod warunkiem zawarcia jej poza lokalem firmy, na przykład telefonicznie lub w sieci. Podróżni od blisko roku mają też prawo do odstąpienia od umowy, jeżeli w miejscu planowanego pobytu, zaistnieją nadzwyczajne okoliczności np. destabilizacja polityczna czy klęska żywiołowa. Dodatkowo konsument może zrezygnować z wykupionego urlopu, jeżeli jego cena wzrosła o więcej niż 8proc. w stosunku do pierwotnie umówionej kwoty. Biuro podróży może podwyższyć koszty usługi najpóźniej na 21 dni przed rozpoczęciem imprezy. W odniesieniu do imprez turystycznych o charakterze promocyjnym, czyli typu last minute, first minute, konsumentowi przysługują identyczne uprawnienia jak w przypadku pozostałych imprez turystycznych. Klient i przedsiębiorca mogą umówić się, że od niektórych elementów umowy – na przykład kosztów wynajmu apartamentu można będzie odstąpić, bez zwrotu kosztów. Musi to być jednak wyraźnie zapisane w umowie. Warto też pamiętać o jeszcze jednej zmianie, obowiązującej od ubiegłych wakacji. Już nie 30 dni, a 3 lata ma niezadowolony z wyjazdu klient biura podróży na przedstawienie roszczeń. Te przepisy nie odnoszą się do wycieczek trwających krócej niż 24 godziny. Wyjątkiem są obejmujące nocleg wycieczki jednodniowe. Co z rezygnacją z lotu lub przejazdu koleją cz autobusem? Czy i na jakich zasadach przysługuje nam zwrot pieniędzy za bilety?