15 marca upływa termin zapłaty pierwszej raty podatku od nieruchomości, rolnego i leśnego dla osób fizycznych. W przypadku, gdy kwota podatku nie przekracza 100 zł, podatek jest płatny jednorazowo w terminie płatności pierwszej raty. Pamiętajmy, że jeżeli decyzja doręczona zostanie po 1 marca br. termin płatności pierwszej raty upłynie czternastego dnia od daty doręczenia.
Wszelkie zmiany mające wpływ na wysokość podatku, np. zmiana klasyfikacji gruntów, zmiana sposobu użytkowania budynku lub jego części, czy wynajęcie nieruchomości lub jej części na prowadzenie działalności gospodarczej, należy zgłaszać w Urzędzie Miasta do 14 dni od ich zajścia, wykazując na właściwym druku aktualne dane. Służby podatkowe sukcesywnie przeprowadzają kontrole terenowe, porównując wykazane przez podatnika dane ze stanem faktycznym. W latach 2014-2015 sprawdzono 300 nieruchomości.
- Na ten rok planowane są kolejne kontrole – zapowiada Aleksandra Borowik, kierownik Referatu Wymiaru Podatków Wydziału Podatków i Opłat Lokalnych. - Należy pamiętać, że w przypadku stwierdzenia istotnych nieprawidłowości organ podatkowy dokonuje ponownego naliczenia podatku za lata wstecz, od momentu wystąpienia różnic pomiędzy stanem wykazywanym przez podatnika, a stanem faktycznym – dodaje.
Podatek ten może być naliczony nawet do 5 lat wstecz.
W marcu mija także termin opłaty od posiadania psa, która w roku 2016, podobnie jak w latach ubiegłych wynosi 60 zł. Opłatę, bez wezwania, należy uiścić do 31 marca w siedzibie Urzędu Miasta lub w administracjach: Rudzkiej Spółdzielni Mieszkaniowej, Międzyzakładowej Górniczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Perspektywa”, Górniczej Spółdzielni Mieszkaniowej „Nasz Dom” lub w siedzibie Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Mieszkaniowej.
Co istotne, zwolnione z podatku od posiadania psa są osoby, które przygarnęły psa ze schroniska dla zwierząt w Rudzie Śląskiej, osoby ze znacznym stopniem niepełnosprawności, osoby niepełnosprawne z tytułu posiadania psa asystującego, osoby w wieku powyżej 65 lat prowadzące samodzielnie gospodarstwo domowe z tytułu posiadania jednego psa oraz podatnicy podatku rolnego od gospodarstw rolnych z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Do 31 marca, nie czekając na wezwanie, należy uiścić także opłatę za użytkowanie wieczyste, zaś 15 marca upływa termin uiszczenia opłaty za odbiór odpadów komunalnych za luty.
Podatek od nieruchomości można wpłacać na indywidualny numer rachunku bankowego podany w decyzji. Podobnie sytuacja ma się w przypadku uiszczania opłaty śmieciowej. Numery rachunków dla innych podatków i opłat podane są na stronach internetowych Urzędu Miasta. Mieszkańcy, którzy wolą jednak osobiście regulować należności w urzędzie, mogą to zrobić w jednej z 6 kas znajdujących się w pokoju nr 13 na parterze budynku przy pl. Jana Pawła II. Kasy otwarte są w godzinach pracy urzędu miasta: w poniedziałki, wtorki i środy od 8.00 do 16.00, w czwartki od 8.00 do 18.00, w piątki od 8.00 do 14.00.
Przypomnijmy także, że od 2014 roku przy Biurze Obsługi Mieszkańców działa opłatomat. Pozwala on na realizację wybranych płatności urzędowych - komunikacyjnych (m.in. za rejestrację pojazdów, wymianę dowodu rejestracyjnego czy wydanie prawa jazdy), skarbowych, za dziennik budowy oraz zagospodarowanie i odbiór odpadów.
Strefa Biznesu: Praca sezonowa. Jaką umowę podpisać?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?