Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Przegląd Piosenki Aktorskiej – kobiece mowy. Wstrząsające

Małgorzata Matuszewska
Przegląd Piosenki Aktorskiej Wielkimi przemówieniami przypomniał historię
Przegląd Piosenki Aktorskiej Wielkimi przemówieniami przypomniał historię Przegląd Piosenki Aktorskiej/Łukasz Giza
Przegląd Piosenki Aktorskiej pod wodzą Cezarego Studniaka stał się imprezą polityczną. Koncert finałowy powstał na podstawie cytatów ze słynnych przemówień. Choć wygłaszali je politycy – mężczyźni, na scenie Teatru Muzycznego Capitol wystąpiły kobiety.

Przegląd Piosenki Aktorskiej. Bez przemówień tego dnia nie obyłoby się żadne wydarzenie w szanującym się teatrze, wszak 27 marca to Międzynarodowy Dzień Teatru. Przed Koncertem Finałowym orędzie Krzysztofa Warlikowskiego przeczytał Konrad Imiela, dyrektor Teatru Muzycznego Capitol.

Przegląd Piosenki Aktorskiej – orędzie Krzysztofa Warlikowskiego

Konrad Imiela czytał:
Mistrzów dla teatru najłatwiej znaleźć z dala od teatru. To zwykle ci, których nie zajmuje teatr jako machina do reprodukowania klisz i konwencji. To oni znajdują pulsujące źródła i żywe nurty rzek, które omijają na ogół teatralne sale i gromadzące się w nich codziennie niezmierzone zastępy ludzi porających się z naśladowaniem jakichś światów. Naśladujemy zamiast tworzyć światy własne, skupione, uzależnione wręcz od debaty z publicznością i afektów, które przepływają zakryte, a które właśnie teatr najlepiej potrafi odsłaniać.
Takich przewodników znajduję najczęściej w prozie. Dziś stale i codziennie myślę o pisarzach, którzy przed około stu laty proroczo, choć powściągliwie opisali zmierzch europejskich bogów, który pogrążył naszą cywilizację w mroku do dziś nierozjaśnionym. Mam na myśli Franza Kafkę, Tomasza Manna i Marcela Prousta. Dziś do tego grona proroków dołączyłbym jeszcze Johna Maxwella Coetzeego.
Ich wspólne poczucie nieuchronnego końca świata, nie planety, ale modelu relacji międzyludzkich, porządków i rewolt, towarzyszy nam teraz dojmująco. Nam, którzy żyjemy po końcu świata. Wobec zbrodni i konfliktów, które podpalają coraz to nowe miejsca szybciej nawet niż wszędobylskie media nadążają z relacjami. Te pożary zresztą szybko się nudzą i bezpowrotnie znikają z prasowych doniesień, czujemy się bezradni, przerażeni i osaczeni. Nie potrafimy już budować wież, a mury, które uparcie wznosimy, nie chronią nas przed niczym, przeciwnie, same wymagają ochrony i troski, która pożera gros naszej życiowej energii. I nie mamy już siły, żeby próbować dojrzeć to, co jest za bramą, za murem. A właśnie wobec tego powinien istnieć teatr i w tym szukać swojej mocy. Zaglądać tam, gdzie patrzenie wzbronione.
Podanie usiłuje dociec tego, co niedocieczone. A że bierze początek z głębi prawdy, musi znaleźć swój koniec w niedocieczonym” – te słowa, które Kafka odniósł do metamorfoz podania o Prometeuszu odnoszę silnie do tego, jaki powinien być teatr i takiego teatru biorącego początek w głębi prawdy i znajdującego koniec w niedocieczonym wszystkim jego robotnikom, tym co na scenie i tym, co na widowni, życzę z całego serca.

Przegląd Piosenki Aktorskiej – ważne wypowiedziane i wyśpiewane

Przemówienia polityków mężczyzn, śpiewane kobiecymi głosami, zabrzmiały wyjątkowo, bo poruszały.
Wielkie przemówienia zaczęła Helena Sujecka, wygłaszając przemówienie Sacheen Littlefeather w imieniu Marlona Brando, który w 1973 roku odmówił przyjęcia Oscara za Ojca chrzestnego, na znak protestu przeciwko dyskryminacji Indian i ich fałszywemu przedstawianiu w westernach oraz w geście poparcia dla Indian z Ruchu Indian Amerykańskich okupujących Wounded Knee w rezerwacie Pine Ridge.
Z kolei Ilona Ostrowska mówiła słowa Andrzeja Wajdy, z okazji wręczenia Oscara, 2 marca 2000 roku. – Cieszę się, że wracamy do zachodniej cywilizacji – śpiewała.
Anna Gorajska przedstawiła przemówienie Arnolda Schwarzeneggera pt. Ziszczony Amerykański sen. Aktor i senator wystąpił na konwencji partii republikańskiej w Madison Square Garden w Nowym Jorku, 31 sierpnia 2004 roku. – Przyjechaliśmy do Ameryki z głową pełną determinacji i pragnień – zabrzmiało.
Kontrastowo brzmiało przemówienie Wojciecha Jaruzelskiego, ogłaszającego stan wojenny 13 grudnia 1981 roku. W ustach Emose Uhunmwangho wyjątkowo zabrzmiała deklaracja: – – Niech w naszym kraju nie popłyni ani jedna kropla polskiej krwi.
Drobnej budowy aktorka Anna Mierzwa wyśpiewała słowa Lecha Wałęsy w Kongresie w USA, wypowiedziane 15 listopada 1989 roku, kilka miesięcy po pierwszych wolnych wyborach w Polsce. – Przeskoczyłem płot i tak to się zaczęło. Wolność jest prawem człowieka – śpiewała.
Niewątpliwie poruszyły sumienia słowa Mahatmy Gandhiego – Moją religią jest brak przemocy, z 1928 roku. Śpiewała je Paulina Przybysz.
Całość poruszających śpiewanych przemówień zakończyła Helena Sujecka, cytująca Stojącego Niedźwiedzia, wodza Indian, który w 1879 roku mówił: – Jestem już zmęczony walką. To młodzi muszą zdecydować tak lub nie.
Koncert Wielkie przemówienia był częścią Koncertu Finałowego 36. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.
CZYTAJ
PRZEGLĄD PIOSENKI AKTORSKIEJ – KTO WYGRAŁ?
Wielkie przemówienia, scenariusz na podstawie cytatów ze słynnych przemówień: Joanna Zdrada, reżyseria: Radosław Rychcik, scenografia i kostiumy: Anna Maria Karczmarska, muzyka: The Natural Born Chillers w składzie Michał Lis, Piotr Lis, Bartosz Ignor, Maciej Matysiak. Występują: Misia Furtak, Anna Gorajska, Anna Mierzwa, Ilona Ostrowska, Paulina Przybysz, Helena Sujecka, Ania Rusowicz, Emose Uhunmwangho.

od 12 lat
Wideo

Stellan Skarsgård o filmie Diuna: Część 2

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto