Pociągi z Chojnowa do Rokitek jeszcze w tym roku? To możliwe!

Grzegorz Chmielowski
Tak wyglądały tory we wsi Biała we wrześniu 2021 r.
Tak wyglądały tory we wsi Biała we wrześniu 2021 r. Grzegorz Chmielowski
Udostępnij:
Trwa rewitalizacja linii kolejowej z Chojnowa przez Białą do Rokitek. Ma powstać też peron w Białej. Prace mają zakończyć się wraz z końcem września 2022 roku, chociaż to, kiedy pojawią się na tej trasie pociągi, to już inna kwestia. Szczegóły poniżej.

Pociągi z Chojnowa do Rokitek w tym roku?

Szybko przebiega rewitalizacja linii kolejowej 316 z Chojnowa przez Białą do Rokitek. Ostatnio przebudowano przejazd kolejowy na wyjeździe z Chojnowa do Rokitek.

Gdy jesienią ubiegłego roku odwiedziliśmy Białą, torowisko schowane było „w lesie” samosiejek, które wyrosły między szynami i podkładami kolejowymi. Dziś nie ma po tym „lesie” śladu, a na trasie leżą nowe tory.

W ubiegłym roku (w końcu sierpnia) po pewnych proceduralnych zawirowaniach Dolnośląska Służba Dróg i Kolei we Wrocławiu podpisała umowę z firmą Dolkom z Wrocławia na rewitalizację 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 316 z Chojnowa do Rokitek. Ma powstać też peron w Białej. To trasa przejęta przez samorząd województwa (DSDiK jest jednostka samorządu) w ramach szerokiego programu rewitalizacji nieczynnych torach kolejowych. A wszystko po to, by zlikwidować białe plamy na kolejowej mapie Dolnego Śląska i powrócić z komunikacją publiczną do wielu miejscowości.

Skąd jednak pomysł na rewitalizację tej linii, skoro do Chojnowa i Rokitek pociągi jednak dojeżdżają innymi liniami? Otóż chodzi generalnie o to, by Chojnów uzyskał połączenie z Żaganiem i Żarami, a następnie Chocianowem (i odwrotnie). Dziś pociągi z Legnicy do Żagania i Żar jadą przez Goliszów, gdzie stacja znajduje się daleko od wsi i mało kto z niej korzysta. Po rewitalizacji pociągi pojadą z prędkością do 80 km/h przez Chojnów i Białą, trasą o 3 kilometry dłuższą, ale połączenie obejmie Chojnów i Białą. I zakłada się, że z pociągów będzie korzystać znacznie więcej pasażerów.

O stanie prac na linii 316 rozmawialiśmy w DSDiK. Jak nam potwierdzono, tory z Chojnowa do Rokitek są już w całości wybudowane. Teraz rozpocznie się budowa peronu w Białej, która zostanie zakończona prawdopodobnie jeszcze w czerwcu. Wybudowano część obiektów służących systemowi sterowania ruchem. Teraz najistotniejsze jest włączenie zrewitalizowanej linii z systemem kolejowym i montaż urządzeń sterowania ruchem, co w dużej mierze leży po stronie Polskich Kolei Państwowych. Trwają uzgodnienia DSDiK i PKP w tej sprawie.

Projekt rewitalizacji wart 15 mln zł ma się zakończyć 30 września 2022 r. Jednak to, kiedy na trasie pojawią się pociągi to druga kwestia. W DSDiK usłyszeliśmy, że wyznaczenie tego terminu na grudzień 2022 r. byłoby założeniem bardzo optymistycznym. Tymczasem dobiega końca rewitalizacja torów na 10-kilometrowym odcinku Duninów - Chocianów. Aby z Chojnowa pociągi dojechały do Chocianowa, potrzebna jest też rewitalizacja na odcinku 4 km Rokitki - Duninów.

Tak wyglądały tory we wsi Biała we wrześniu 2021 r.

Pociągi z Chojnowa do Rokitek jeszcze w tym roku? To możliwe!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie