Pandemia zmieniła to, jakich mieszkań szukamy. Rośnie popularność balkonów, tarasów i ogródków

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Balkony i przydomowe ogródki, przedtem traktowane jako miły dodatek, dziś są bardzo pożądane.
Balkony i przydomowe ogródki, przedtem traktowane jako miły dodatek, dziś są bardzo pożądane. pxhere.com
Uwięzienie w domu w czasie pandemii sprawiło, że szukamy dziś innych mieszkań niż przed lockdownem. Czy ten zaskakujący trend utrzyma się dłużej?

To, że pandemia koronawirusa SARS-CoV-2 wpłynie na rynek mieszkaniowy, było jasne od samego początku. Nie wszyscy spodziewali się jednak, że po lockdownie zmieni się to, jakich mieszkań szukają Polacy. Okazuje się, że kilkumiesięczne uwięzienie w domach bardzo dało nam się we znaki – dziś poszukujemy znacznie większych lokali niż przed pandemią, a do tego marzymy o balkonie, tarasie, ogródku i gabinecie do pracy.

Oczekiwania względem mieszkań inne niż przed pandemią. Królują ogródki

Zanim nadszedł czas izolacji społecznej, kwarantanny i lockdownu, 83 proc. z nas było zadowolonych z zakupionego lub wynajmowanego mieszkania. Wystarczyło jednak zaledwie kilka miesięcy, żeby zdanie zmieniła aż jedna trzecia z tych osób. Nagle odkryliśmy, że nasze mieszkania są ciasne i niewygodne, a do tego nieraz kiepsko się w nich pracuje.

Takie wnioski płyną z ankiety przeprowadzonej przez firmę Cordia Polska. Spośród osób, które wcześniej były zadowolone ze swojego mieszkania, 34 proc. zmieniło zdanie i marzy teraz o czymś lepszym. Ta część Polaków najbardziej zatęskniła za własnym ogródkiem – aż 85 proc. z nich twierdzi, że posiadanie ogródka jest dla nich ważniejsze niż przedtem. I to znacznie ważniejsze – odsetek osób, które uważają ogródek za element ważny lub bardzo ważny, w wyniku pandemii wzrósł z 5 do 55 proc.

Na popularności zyskują balkony, tarasy i gabinety

Jeśli nie można wyjść do przydomowego ogródka, dobrze przynajmniej odetchnąć świeżym powietrzem na balkonie lub tarasie. One również zyskały w oczach Polaków w związku z pandemią – wśród osób, których oczekiwania mieszkaniowe się zmieniły, 56 proc. wskazało, że taras czy balkon są dla nich ważniejsze niż przedtem.

Nieco bardziej zaskakuje fakt, że Polacy zaczęli marzyć o osobnym gabinecie do pracy. Najwyraźniej niełatwe warunki pracy zdalnej dały się wielu osobom we znaki, bo spośród ankietowanych, których preferencje mieszkaniowe uległy zmianie, 58 proc. stwierdziło, że własny gabinet jest dla nich ważniejszy niż przedtem. Ze zdaniem, że gabinet jest ważny lub bardzo ważny, przed pandemią zgadzało się 10 proc. ankietowanych – teraz jest to 41 proc.

– Przejście do home office zmieniło podejście do organizacji pracy – podsumowuje Piotr Tarkowski, ekspert rynku nieruchomości miesięcznika Manager. – Właściciele firm z segmentu SOHO (small office, home office) rozpoczęli intensywne poszukiwania mieszkań komfortowo łączących funkcje biura z codziennym życiem.

[QUIZ] Mansarda, alkowa, wiatrołap... Znasz te nazwy pomieszczeń?

Po lockdownie szukamy coraz większych mieszkań

Utrudnienia związane z koronawirusem i COVID-19 wpłynęły również na to, jakich metraży poszukują Polacy. Już wczesnym latem dało się to zauważyć w m.in. serwisach ogłoszeniowych. Przede wszystkim, jak zauważa Tarkowski, spadło zainteresowanie kawalerkami i niewielkimi mieszkaniami, które wcześniej były chętnie kupowane pod inwestycję. Obecnie jednak zakupy inwestycyjne stały się mniej popularne z uwagi na pogorszenie sytuacji gospodarczej w Polsce i niepewne zyski z wynajmu mieszkań.

Wzrosła za to pożądana wielkość mieszkania. Jak podał serwis ogłoszeniowy Gratka.pl, jeszcze w marcu najmniejszy poszukiwany metraż wynosił 40 m kw., podczas gdy w kwietniu było to już 55 m kw. Serwis Otodom.pl odnotował z kolei, że najczęściej poszukiwanym metrażem jest już nie 40 m kw., jak przed pandemią, a 60–100 m kw. Jeśli ten trend się utrzyma, będzie to ważny sygnał dla deweloperów – do tej pory dostępne na rynku mieszkania z roku na rok raczej malały niż rosły.

Orzeczenie TSUE. Koniec wynajmów krótkoterminowych?

Wideo

Materiał oryginalny: Pandemia zmieniła to, jakich mieszkań szukamy. Rośnie popularność balkonów, tarasów i ogródków - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3