Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Na jednym bilecie objedziesz całe zagłębie

Piotr Kanikowski
PKP wycofuje pociągi z zagłębia miedziowego. A bez kolei bilet zintegrowany traci sens
PKP wycofuje pociągi z zagłębia miedziowego. A bez kolei bilet zintegrowany traci sens Piotr Krzyżanowski
Wzorując się na ZVON - Związku Przedsiębiorstw Komunikacyjnych Górnych Łużyc i Dolnego Śląska - samorządy oraz przewoźnicy z zagłębia miedziowego przygotowują się do wprowadzenia tzw. biletu zintegrowanego.

Według założeń, będzie on uprawniał do poruszania się wszystkimi dostępnymi środkami komunikacji na obszarze od Legnicy po Głogów. Dzięki temu ma być nie tylko wygodniej, ale też taniej.

W ramach ZVON pasażer z jednym biletem za 20 zł może podróżować pociągami, autobusami i tramwajami po całym Euroregionie Nysa, obejmującym przygranicze powiaty Polski, Czech i Niemiec. A wykupując bilet za 75 zł, zabierze na taką wycieczkę jeszcze cztery inne osoby. Podobne rozwiązanie próbuje przeszczepić na swój grunt zagłębie miedziowe.

Obliczony na trzy lata projekt koordynuje Urząd Miasta w Lubinie, który zdobył na ten cel ponad milion złotych z programu Interreg. W dotychczasowych przygotowaniach uczestniczyły również samorządy Legnicy, Polkowic i Głogowa oraz marszałek Dolnego Śląska. Urzędnicy chcą wciągnąć do porozumienia również wszystkich busiarzy, bo prywatni przewoźnicy zdominowali transport osobowy w regionie. Bez nich wprowadzenie biletu zintegrowanego nie miałoby sensu.

- Robimy to po to, by zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej i napędzić przewoźnikom pasażerów - wyjaśnia Tadeusz Kielan, naczelnik wydziału infrastruktury w Urzędzie Miejskim w Lubinie.

Dzięki unijnemu wsparciu na początku października w lubińskim Centrum Kultury Muza odbędzie się konferencja poświęcona tej idei. Potem gminy będą musiały podjąć wstępne uchwały o przystąpieniu do działań.

- Efektem końcowym projektu ma być opracowanie kompletu dokumentów niezbędnych do wprowadzenia jednego biletu dla zagłębia miedziowego - opowiada Tadeusz Kielan. - Wśród tych materiałów będą również projekty uchwał dla wszystkich miast, by radni mogli jednocześnie podjąć decyzję. Wybraliśmy już koordynatora, który zorganizuje przetarg na opracowanie tej dokumentacji.

Robimy to po to, by zachęcić ludzi do korzystania z komunikacji zbiorowej i napędzić przewoźnikom pasażerów

Jeśli plany urzędników wypalą, zagłębie miedziowe zacznie korzystać z biletu zintegrowanego w 2012 roku.

- Dobra idea. Ale w obecnej sytuacji tego nie widzę - dzieli się swymi obawami Zdzisław Bakinowski, prezes Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Legnicy. - Kolei w LGOM praktycznie nie ma. My już w stronę Lubina nie jeździmy. PKS też ma niewiele kursów. Na zasadzie partyzantki rynek opanowali liczni busiarze, z którymi nie widzę możliwości współpracy. Więc kogo z kim łączyć w tę wspólną taryfę?

Czwórmiasto tylko w marzeniach

Według Adama Fularza, warszawskiego specjalisty od ekonomii transportu i urbanizacji, zagłębie miedziowe ma realną szansę przemienić się w aglomerację. Ściślej mówiąc, w konurbację, bo wchodzące w jej skład ośrodki będą miały podobny potencjał. Od kilku lat w opracowaniach planistów istnieje Czwórmiasto, składające się z Legnicy, Lubina, Polkowic i Głogowa. Spoiwem ma być szybka kolej aglomeracyjna. To wymagałoby modernizacji rozsypującej się linii kolejowej. PKP PLK nie przewidują jednak takich prac.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto