Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak działa komunikacja miejska w Legnicy na tle innych miast Dolnego Śląska? Znamy wyniki raportu NIK

Klaudia Korfanty
Klaudia Korfanty
UM Legnica
Wczoraj, 7 lipca Najwyższa Izba Kontroli opublikowała raport dotyczący funkcjonowania transportu publicznego w miastach Dolnego Śląska za lata 2016-2019. Najwięcej wysokich ocen otrzymała Legnica. Szczegóły poniżej.

Kontroli poddane zostały miasta na prawach powiatu woj. dolnośląskiego: Wrocław, Wałbrzych, Legnica i Jelenia Góra. Spośród tych 4 miast jedynie Legnica, według NIK, przeprowadziła prawidłowy plan zrównoważonego rozwoju transportu publicznego.

W kontrolowanych miastach przyjęto dwie różne koncepcje powierzenia realizacji usług publicznego transportu zbiorowego. We Wrocławiu, Legnicy i Jeleniej Górze oparto je na wieloletnich umowach miast z przedsiębiorstwami komunikacyjnymi (spółkami komunalnymi), natomiast w Wałbrzychu wykonawca wyłoniony został w przetargu. W latach 2016-2018 na finansowanie komunikacji miejskiej w tych czterech miastach wydatkowano łącznie 1,4 miliarda zł.

Tylko w Legnicy – w ocenie NIK – prawidłowe było finansowanie komunikacji miejskiej. Gdzie indziej pojawiały się nieprawidłowości. W Legnicy w pełni prawidłowo dokonano obliczenia i wypłaty wynagrodzenia należnego operatorowi komunikacji miejskiej z tytułu realizacji umowy transportowej.

We wszystkich skontrolowanych miastach w latach 2016-2019 doszło do poszerzenia oferty komunikacji publicznej i podwyższenia standardu usług komunikacji miejskiej. Wzrosła liczba zrealizowanych kilometrów w przewozach komunikacji miejskiej, przystanki komunikacji miejskiej zostały lepiej wyposażone i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych, wprowadzono preferencje i udogodnienia zarówno dla przejazdów komunikacji miejskiej, jak i korzystających z nich pasażerów. We Wrocławiu, Legnicy i Jeleniej Górze w wyniku częściowej wymiany taboru został on unowocześniony, przez co podwyższył się również standard jego wyposażania.

Jednakże tylko w Legnicy osiągnięto założony wzrost udziału komunikacji miejskiej w ogólnej liczbie podróży na terenie miasta. Już w 2017 r. osiągnięty został poziom podziału zadań przewozowych założony w planie transportowym na 2023 r. W roku tym udział podróży komunikacją zbiorową osiągnął poziom 33,9 proc., a przejazdów rowerem 7,7 proc. podróży ogółem, wzrastając z poziomu odpowiednio 25,9 proc. i 0,8 proc. uzyskanego w kwietniu 2016 r.

We Wrocławiu (od 2015 r.), Legnicy (od 2016 r.) oraz Wałbrzychu (od grudnia 2018 r.) funkcjonowały inteligentne systemy transportu (ITS). Celem tych systemów była m.in. poprawa sprawności funkcjonowania komunikacji miejskiej.

W Legnicy skuteczność działania systemu ITS rosła i doprowadziła m.in. do znacznego spadku liczby kursów opóźnionych powyżej trzech minut – z 40,7 proc. kursów opóźnionych w 2016 r. do 21,4 proc. w I połowie 2019 r.

Liczba przystanków komunikacji miejskiej we Wrocławiu, Legnicy i Wałbrzychu wzrosła, a w Jeleniej Górze pozostawała na stałym poziomie. We wszystkich skontrolowanych miastach podwyższony został standard ich wyposażenia oraz rozwiązań technicznych zapewniających pełne dostosowanie do potrzeb osób niepełnosprawnych. W 2019 r. odsetek takich przystanków wynosił od 8,7 proc. w Jeleniej Górze do aż 22,7 proc. w Legnicy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto