Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie?

Mateusz Różański
Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie?
Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie? piotr krzyżanowski
Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie? Prace na budowie legnickiego odcinka drogi ekspresowej S3 idą pełną parą. Od kilku miesięcy mówi się o tym, że skrzyżowanie tej drogi z krajową 94 zostanie zamknięte.

Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie?

Dojdzie do tego najprawdopodobniej w połowie marca. Dla kierowców poruszających się obwodnicą miasta oznacza to komunikacyjny dramat. W tej chwili trwa ustalanie objazdów, ale wielu możliwości nie ma. Być może konieczne będzie zbudowanie tymczasowej drogi alternatywnej.

W ostatnich tygodniach przy trasie między Lubinem a Legnicą trwała wielka wycinka drzew. Jest to związane z budową drogi ekspresowej S3 w tym miejscu. Dotychczas aura sprzyjała drogowcom.

- Prace na budowie drogi ekspresowej S3 przebiegają zgodnie z harmonogramem - mówi Maciej Wołodko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad we Wrocławiu. - Jedyną niespodzianką był dla wykonawców szerszy od planowanego zakres badań archeologicznych w rejonie węzła Legnica II oraz w rejonie miejscowości Krzeczyn Wielki i drogi wojewódzkiej nr 335. W ocenie wykonawców nie powinno to jednak spowodować opóźnień.

Zgodnie z zapisami w kontraktach, do 15 marca na budowie może trwać przerwa zimowa. Jednak drogowcy kontynuują prace, gdy pozwala im na to pogoda.

Budowane są przepusty i obiekty inżynieryjne, prowadzone są także roboty związane z oczyszczeniem terenu po wycince drzew, zdjęciem warstwy humusu, wykonaniem wzmocnień podłoża.

Trwa również przebudowa urządzeń i sieci energetycznej, gazowej, teletechnicznej, a także sieci i urządzeń melioracyjnych. Ponadto powstają drogi technologiczne. W rejonie węzła Lubin Zachód cały czas uzupełniane są materiały potrzebne do budowy.

Kierowcy poruszający się „trójką” powinni uzbroić się w cierpliwość. W przyszłości czekają ich bowiem utrudnienia. Dość spore będą na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 94. Skrzyżowanie „trójki” z tą trasą zostanie zamknięte na około pół roku, jednak nie wcześniej niż w połowie marca.

- Z uwagi na to, że budowana trasa S3 w dużej części przebiega wzdłuż lub w najbliższym sąsiedztwie istniejącej drogi krajowej nr 3, należy niestety spodziewać się utrudnień w ruchu. Wykonawcy informują nas, że wraz z postępem robót może nastąpić konieczność wykonania tzw. by-passów bądź wprowadzenia objazdów - wyjaśnia Maciej Wołodko z GDDKiA. - Trwają uzgodnienia między zarządcami dróg a wykonawcami, których celem jest określenie warunków ewentualnych zamknięć fragmentów drogi czy tras objazdowych. W tej chwili nie możemy podać bardziej szczegółowych informacji o terminach oraz rodzaju dodatkowych utrudnień w ruchu - dodaje Maciej Wołodko.

Miliardy do Lubawki

GDDKiA złożyła kolejne wnioski aplikacyjne w ramach konkursu o dofinansowanie z Funduszu Spójności (program „Łącząc Europę”) dla projektów inwestycyjnych. Chodzi o budowę drogi S3 z Legnicy do granicy polsko-czeskiej w Lubawce.

Projekt obejmuje budowę drogi ekspresowej S3 o długość 67,2 km (dwa pasy w każdą stronę). Zdecydowanie najkosztowniejsza będzie budowa tunelu w Starych Bogaczewicach. Ma być on najdłuższą tego rodzaju konstrukcją w kraju - docelowo będzie liczył 2300 metrów.

Szacunkowa wartość tego odcinka drogi S3 to 907,5 mln euro, przy czym GDDKiA wnioskuje o 502,5 mln euro, czyli około 2,2 mld zł.

Nowa S3 z Nowej Soli do Legnicy ma być gotowa w 2018 roku. Odcinek Legnica - Bolków powstanie na przełomie 2018-2019 roku.

Dokładny przebieg S3 w naszym regionie:
Jak dokładnie w regionie legnickim będzie przebiegała droga? Z map GDDKiA wynika, że jadąc od Polkowic skręcimy przed Zakładami Górniczymi Lubin w prawo, omijając tym samym stolicę polskiej miedzi szerokim łukiem. Droga będzie biegła między Lubinem a Oborą (zdecydowanie bliżej zabudowań w tej drugiej miejscowości). Następnie między Krzeczynem Wielkim a Lubinem, w miejscu połączenia z droga nr 335 powstanie węzeł. Wyjedziemy w okolicach Chróstnika.

Następnie przejedziemy przez Karczowiska (podobnie jak obecnie, choć droga znacznie zostanie odsunięta od zabudowań), aby następnie łukiem od strony Głuchowic zupełnie minąć Kochlice. Z obecną "trójką" nowa ekspresówka spotka się przy rozgałęzieniu dróg na Rzeszotary. Następnie poprowadzi tak jak obecnie, przez obwodnicę tej miejscowości. Rozbudowany będzie węzeł przy skrzyżowaniu z ul. Chojnowską na wysokości Legnicy.

Do dużych zmian dojdzie w kolejnym etapie, na odcinku między wspomnianym skrzyżowaniem, a rondem Unii Europejskiej. Obecnie na wysokości ul. Ceglanej "trójka" prowadzi ostrym łukiem w stronę ronda. Po zakończeniu prac droga ekspresowa pobiegnie prosto i minie hutę Legnica (od strony Złotoryi), za którą powstanie nowy węzeł łączący ją z autostradą A4.

Planowo droga ma minąć kolejno Janowice Duże, Dunino oraz Warmątowice Sienkiewiczowskie. Z obecną DK nr 3 połączy się dopiero przed Jaworem gdzie pojawi się nowy zjazd. Będzie to jednocześnie początek wyczekiwanej przez mieszkańców obwodnicy Jawora. Dalej droga poprowadzi pomiędzy Bolkowicami i Wiadrowem, do samego Bolkowa.

Budowa S3 – jakie utrudnienia, jak pobiegnie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto