Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zagłębie Miedziowe: Trupek komunikacji

Piotr Kanikowski
Zdezelowane pociągi jeżdżą po wyeksploatowanych torach. Szybka kolej aglomeracyjna to marzenie
Zdezelowane pociągi jeżdżą po wyeksploatowanych torach. Szybka kolej aglomeracyjna to marzenie Piotr Krzyżanowski
Kolej kuleje. PKS likwiduje kurs za kursem. Na komunikacyjnej degrengoladzie zarabiają tylko busiarze

Są plany przekształcenia Zagłębia Miedziowego w "czwórmiasto" i uruchomienia szybkiej kolei aglomeracyjnej, która siecią wygodnych połączeń spoi ze sobą Legnicę, Lubin, Polkowice i Głogów.

Co 30 minut między Polkowicami a Legnicą kursowałyby szynobusy, dowożąc młodzież do szkół, górników do kopalń, klientów do centrów handlowych, kin, teatrów. Aby zachęcić do korzystania ze zbiorowej komunikacji, w regionie miałaby obowiązywać jedna taryfa dla wszystkich przewoźników i wspólne bilety (na wzór porozumienia ZVON funkcjonującego na terenie Euroregionu Nysa).

Częścią projektu jest centrum przesiadkowe w Lubinie: stacja dla pociągów, pętla autobusowa, postój taksówek i sznur ścieżek rowerowych w różnych kierunkach. Prezydent Robert Raczyński planował zbudować to wszystko w miejscu nieczynnego dworca PKP. Kolej zachowuje się jednak jak pies ogrodnika - nie chce sprzedać miastu rudery. Godzi się wyłącznie na dzierżawę, co - w tej sytuacji - nie ma sensu. Jak tłumaczy Tadeusz Kielan, naczelnik wydziału infrastruktury, budynek dworca trzeba będzie najprawdopodobniej zburzyć, a budowę centrum przesiadkowego zacząć od fundamentów.

Plany miasta nie mają żadnego sensu, póki podróż pociągiem z Lubina do Legnicy trwa 50-56 minut. Są odcinki torów tak wyeksploatowane, że maszynista nie może jechać szybciej niż 20-30 kilometrów na godzinę. Od lat spółka PKP Polskie Linie Kolejowe odwleka gruntowny remont tej trasy. W tej chwili najbliższa możliwa data modernizacji to rok 2013.

- To linia objazdowa dla modernizowanej E 30 z Wrocławia do Zgorzelca - mówi Paweł Strzemżalski, naczelnik do spraw eksploatacji Zakładu Linii Kolejowych PKP we Wrocławiu. - Z tego powodu nie możemy na nią wejść z remontami, póki E 30 nie będzie gotowa. A to jeszcze co najmniej dwa lata.

Do 1995 roku - gdy działało Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Legnicy - region miał przynajmniej porządne, szybkie i wygodne połączenia autobusowe.

Po likwidacji WPK ten system uległ rozpadowi. Wprawdzie pomiędzy Legnicą a Głogowem jeździ ponad 20 prywatnych przewoźników, ale trudno się oprzeć wrażeniu chaosu i improwizacji. W Legnicy na przykład, busy nie mają jednego dworca, pasażerowie czekają pod gołym niebem, rozkłady jazdy są szczątkowe i nieaktualne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto