Ryflaki przyjechały do Miłkowic

Po ostrym politycznym sporze, dwóch doniesieniach do prokuratury i dwóch przegranych sprawach sądowych, samorządowa spółka Koleje Dolnośląskie z Legnicy uregulowała w końcu zaległe rachunki i zabrała z bocznicy w Opolu dwa zmodernizowane wagony 102A, tzw. ryflaki. W ubiegłym tygodniu przyciągnęła je do swej bazy w Miłkowicach koło Legnicy.
Modernizacja ryflaków w opolskiej spółce Tabor Szynowy
 fot. archiwum koleje dolnośląskie

Według Patryka Wilda, wałbrzyskiego radnego sejmiku, który w tej sprawie interweniował w prokuraturze, zamieszanie z ryflakami było zupełnie niepotrzebne. Setki złotych z kieszeni podatnika poszły na karne odsetki i różne dodatkowe opłaty.

Wszystko zaczęło się w roku 2008. Wówczas to borykające się z niedostatkiem taboru świeżo powołane do życia Koleje Dolnośląskie wydzierżawiły dwa wagony 102A od wrocławskiej spółki Dolnośląskie Koleje Regionalne. Ryflaki zostały skierowane do firmy Tabor Szynowy z Opola w celu modernizacji. Po przeróbce miały być podłączane do lokomotywy i puszczane w trasę w razie awarii szynobusu.

W tym czasie w sejmiku doszło do politycznych roszad, co pociągnęło za sobą zmiany w składzie zarządu KD. Nowej prezes Genowefie Ładniak pomysł z ryflakami wydał się podejrzany. Złożyła na poprzedników zawiadomienie w prokuraturze, ale sprawę ostatecznie umorzono. Zdaniem władz spółki Tabor Szynowy z Opola, która zmodernizowała wagony, Kolejom Dolnośląskim po prostu zabrakło pieniędzy i szukały sposobu, by za zleconą modernizację nie zapłacić. Nie mogąc doczekać się uregulowania zobowiązań, Tabor Szynowy i Dolnośląskie Koleje Regionalne skierowały sprawy do sądów. Oba procesy zakończyły się przegraną KD. Spółka odwoływała się, ale znowu poniosła klęskę.

Podczas ostatnich zim, gdy KD odwoływały pociągi ze względu na awarie, dwa pięknie wyremontowane, ale nieopłacone wagony stały bezużytecznie na bocznicy w Opolu. Patryk Wild, kierując w październiku zawiadomienie do prokuratury, widział w tym niegospodarność. Postępowanie umorzono. Próbowaliśmy policzyć, ile kosztowały ryflaki.

- Wysokość kosztów związanych z modernizacją wagonów jest przedmiotem umowy handlowej i stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa Koleje Dolnośląskie S.A. - wyjaśniła nam Magdalena Szulecka, rzeczniczka prasowa marszałkowskiej spółki. Pytanie o koszty wynikające z ciągnących się latami spraw sądowych pominęła milczeniem. Rzeczniczka lakonicznie informuje, że wagony "będą wykorzystywane "stosownie do ich stanu prawnego i technicznego".

Piotr Kanikowski

  • Polska Gazeta Wrocławska
Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3