Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ryflaki przyjechały do Miłkowic

Piotr Kanikowski
Modernizacja ryflaków w opolskiej spółce Tabor Szynowy
Modernizacja ryflaków w opolskiej spółce Tabor Szynowy fot. archiwum koleje dolnośląskie
Po ostrym politycznym sporze, dwóch doniesieniach do prokuratury i dwóch przegranych sprawach sądowych, samorządowa spółka Koleje Dolnośląskie z Legnicy uregulowała w końcu zaległe rachunki i zabrała z bocznicy w Opolu dwa zmodernizowane wagony 102A, tzw. ryflaki. W ubiegłym tygodniu przyciągnęła je do swej bazy w Miłkowicach koło Legnicy.

Według Patryka Wilda, wałbrzyskiego radnego sejmiku, który w tej sprawie interweniował w prokuraturze, zamieszanie z ryflakami było zupełnie niepotrzebne. Setki złotych z kieszeni podatnika poszły na karne odsetki i różne dodatkowe opłaty.

Wszystko zaczęło się w roku 2008. Wówczas to borykające się z niedostatkiem taboru świeżo powołane do życia Koleje Dolnośląskie wydzierżawiły dwa wagony 102A od wrocławskiej spółki Dolnośląskie Koleje Regionalne. Ryflaki zostały skierowane do firmy Tabor Szynowy z Opola w celu modernizacji. Po przeróbce miały być podłączane do lokomotywy i puszczane w trasę w razie awarii szynobusu.

W tym czasie w sejmiku doszło do politycznych roszad, co pociągnęło za sobą zmiany w składzie zarządu KD. Nowej prezes Genowefie Ładniak pomysł z ryflakami wydał się podejrzany. Złożyła na poprzedników zawiadomienie w prokuraturze, ale sprawę ostatecznie umorzono. Zdaniem władz spółki Tabor Szynowy z Opola, która zmodernizowała wagony, Kolejom Dolnośląskim po prostu zabrakło pieniędzy i szukały sposobu, by za zleconą modernizację nie zapłacić. Nie mogąc doczekać się uregulowania zobowiązań, Tabor Szynowy i Dolnośląskie Koleje Regionalne skierowały sprawy do sądów. Oba procesy zakończyły się przegraną KD. Spółka odwoływała się, ale znowu poniosła klęskę.

Podczas ostatnich zim, gdy KD odwoływały pociągi ze względu na awarie, dwa pięknie wyremontowane, ale nieopłacone wagony stały bezużytecznie na bocznicy w Opolu. Patryk Wild, kierując w październiku zawiadomienie do prokuratury, widział w tym niegospodarność. Postępowanie umorzono. Próbowaliśmy policzyć, ile kosztowały ryflaki.

- Wysokość kosztów związanych z modernizacją wagonów jest przedmiotem umowy handlowej i stanowi tajemnicę przedsiębiorstwa Koleje Dolnośląskie S.A. - wyjaśniła nam Magdalena Szulecka, rzeczniczka prasowa marszałkowskiej spółki. Pytanie o koszty wynikające z ciągnących się latami spraw sądowych pominęła milczeniem. Rzeczniczka lakonicznie informuje, że wagony "będą wykorzystywane "stosownie do ich stanu prawnego i technicznego".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto