Docelowo, nowa obwodnica Legnicy w ciągu DK 94, będzie miała długość ok. 15 km i rozpoczynać się będzie na węźle S3 Legnica Zachód. Następnie przebiegać będzie istniejącą obwodnicą zachodnią Legnicy, ulicą Jaworzyńską, kolejno ul. Gniewomierską i Sikorskiego do skrzyżowania z ulicą Wrocławską. O budowę tej obwodnicy władze miasta zabiegały od ponad 15 lat. W tym roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła, że wygospodarowała środki na tę inwestycję.
- Ulica Sikorskiego jako droga klasy głównej, już na etapie projektowania, kilkadziesiąt lat temu była przygotowywana jako droga o znaczeniu ponad lokalnym – przypomina Bożena Czerwińska, zastępca dyrektora wydziału infrastruktury komunalnej. – Niedawno aktualizowane było „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta Legnicy”. Radni przyjęli to w formie uchwały. W studium wyraźnie jest zaznaczone, że przebieg tej drogi będzie przebiegał ul. Sikorskiego - dodaje.
Jak informuje miasto - obecnie ul. Sikorskiego w ciągu doby przejeżdża ok. 6 tysięcy samochodów wjeżdżających od strony ul. Wrocławskiej i 4 tysiące w kierunku odwrotnym. Po wybudowaniu obwodnicy ruch zwiększy się według prognoz o ok. 1500 samochodów ( dla obu kierunków), czyli o jeden w ciągu minuty. Dla porównania obecnie ul. Żołnierzy II Armii Wojska Polskiego przejeżdża około 20 tys. aut i podobna ilość Aleją Rzeczypospolitej. Z kolei na skrzyżowaniu tych ulic pojazdów jest ponad 50 tysięcy. Obwodnica spowoduje, że natężenie ruchu na tych drogach zmniejszy się i korzyści z tego odniosą legniczanie. Mieszkańcy Piekar pojadą do pracy planowaną obwodnicą i obwodnicą południowo - zachodnią
W legnickim magistracie przekonują również, że dzięki obwodnicy zdecydowanie łatwiejszy będzie dojazd do autostrady A-4, drogi S-3, DK 94, do zakładów w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej, czy centrów handlowych na byłym lotnisku. Wybudowanie brakującego odcinka drogi łączącego ul. Sikorskiego z ul. Gniewomierską stworzy spójny układ komunikacyjny w tym rejonie miasta zwłaszcza gdy powstanie kolejny odcinek zbiorczej drogi południowej łączącej ul. Sikorskiego z al. Rzeczypospolitej. To spowoduje mniejszy ruch pojazdów w centrum miasta, al. Rzeczypospolitej, Wrocławskiej, a także na Sikorskiego.
Czy jest możliwy przebieg tej drogi poza osiedlem Piekary? Czytaj na kolejnej stronie!
A co z dojazdem do szpitala?
- Droga ta poprawi właśnie dotarcie do szpitala zwłaszcza dla mieszkańców np. rejonu ul. Jaworzyńskiej – Wielogórskiej – mówi Bożęna Czerwińska. – Karetki szybciej dojadą do zakładów w LSSE, czy do autostrady. Tak samo straż pożarna i czy inne służby. Obecnie jeżdżą one al. Piłsudskiego i al. Rzeczypospolitej gdzie w godzinach szczytu jest to trudne. Badania wykazują, że dzięki obwodnicy poprawi się przepustowość w całym układzie komunikacyjnym na terenie Legnicy.
Czy jest możliwość by obwodnica ominęła ul. Sikorskiego?
Są koncepcje by wyprowadzić ją poza osiedle Piekary. Wówczas jednak trzeba by wybudować 8 km nowej drogi, wiadukt na torami i cztery przeprawy przez Wierzbiak. Do tego jeszcze przebudować ul. Koskowicką i Iwaszkiewicza. Koszty wzrosłyby ponad dwukrotnie. I nie rozwiązałby to problemów komunikacyjnych Legnicy i w tym mieszkańców Piekar. Obwodnica i jej część mająca przebiegać przez osiedle Piekary jest ważna dla wszystkich mieszkańców Legnicy - podkreślają w legnickim magistracie.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?