Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Legnica - Głogów - wróci połączenie kolejowe?

Mateusz Różański
Ostatni pociąg pasażerski, który w 2011 roku wyjechał z Legnicy w stronę Głogowa
Ostatni pociąg pasażerski, który w 2011 roku wyjechał z Legnicy w stronę Głogowa Piotr Krzyżanowski
Legnica - Głogów - wróci połączenie kolejowe? Przed laty połączenie koleją w stronę Lubina cieszyło się olbrzymim powodzeniem. Czy Legnicko-Głogowski Okręg Miedziowy znów połączy kolej?

Legnica - Głogów - wróci połączenie kolejowe?

W ciągu kilku najbliższych tygodni PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpiszą przetarg na gruntowną przebudowę linii kolejowej łączącej Legnicę z Rudną Gwizdanów, a docelowo z Głogowem. Efekt? W 2020 roku przejazd tą trasą, w komfortowych warunkach zajmie nam około... 40 minut!

– Zakres przewidzianych robót budowlanych, oprócz przebudowy samych torów, obejmuje m.in.: przejazdy kolejowe, obiekty inżynieryjne (mosty, wiadukty, przepusty), sieć trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na stacjach i przystankach tej linii zostaną przebudowane perony do obowiązujących obecnie standardów. Planowana jest budowa nowego przystanku „Lubin Stadion” – wyjaśnia Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Wykonanie rewitalizacji znaczne poprawi stan linii, umożliwiając prowadzenie ruchu pociągów z prędkością do 120 km/ godzinę (towarowych do 100 km/godz.). Obecnie na tej linii obowiązuje maksymalna prędkość do 50 km /godz. i prowadzony jest tylko ruch towarowy (15-20 pociągów na dobę). Trasa ta na dolnośląskiej sieci kolejowej pełni ważną „łącznikową” rolę pomiędzy dwoma magistralami kolejowymi: linią E 30 (biegnącą od zachodniej granicy przez Węgliniec – Legnicę – Wrocław do Przemyśla) i linią nr 273 (tzw. Nadodrzanką łączącą Wrocław – Głogów - Zieloną Górę - Szczecin). – Zadanie pn.: „Prace na linii kolejowej nr 289 na odcinku Legnica – Rudna Gwizdanów ujęte jest w Krajowym Programie Kolejowym na liście podstawowej. Inwestycja będzie współfinansowana w ramach projektu unijnego, w aktualnej perspektywie finansowej UE POliŚ 2014 – 2020. Wstępny, szacunkowy koszt tej inwestycji to kwota ok. 250 mln zł – dodaje Mirosław Siemieniec.

Głównym efektem wykonanych robót będzie możliwość uruchomienia dogodnych połączeń pasażerskich pomiędzy głównymi ośrodkami Zagłębia Miedziowego - Legnicą, Lubinem i Głogowem. Umożliwi też płynniejsze prowadzenie ruchu towarowego.

Co o połączeniu sądzą sami mieszkańcy? – Do dziś pamiętam jak kupowało się na dworcu tradycyjnego tosta, siadało w pociąg i powoli zmierzało w kierunku Lubina i dalej. To połączenie, oczywiście jeżeli będzie szybkie, pozwoli genialnie skomunikować nasz region – mówi Kacper Maczek, legniczanin.

Linia biegnie przez Rzeszotary, Raszówkę, Gorzelin, Chróstnik, Lubin Górniczy, Koźlice, Rynarcice, Rudna Miasto, aż do Rudnej Gwizdanów. Jeszcze w latach dziewięćdziesiątych z połączenia korzystały tysiące mieszkańców dziennie. Później z każdym rokiem zainteresowanie spadało wraz z wydłużeniem czasu podróży. Ruch pasażerski zawieszono na tej trasie 11 grudnia 2004. W 2007 roku go wznowiono po to, aby w 2011 roku zamknąć go ostatecznie.

– Mam nadzieję, że ta bardzo ważna, ale od lat przekładana w czasie inwestycja w końcu dojdzie do skutku – powiedział nam Krzysztof Kubów, poseł z ramienia PiS. – Przetarg lada dzień ma być ogłoszony. Linia nr 289 musi zostać zmodernizowana. Fundusze na to zadanie są już zabezpieczone – dodaje poseł z zagłębia miedziowego.

Legnica - Głogów - wróci połączenie kolejowe?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na legnica.naszemiasto.pl Nasze Miasto